Pet Shop Boys -retrospektiivi, osa III
Siirrymme (omasta mielestäni) Pet Shop Boysien heikoimpaan vaiheeseen. Mennään
siis pikakelauksella, koska en jaksa kiusata itseäni kuuntelemalla
näitä uudelleen ja uudelleen.
Bilingual
(1996)
Discoteca
avaa levyn mainiosti, vaikkakin
perkussiovoittonen sovitus tuntuu lähinnä yrittävän
kätkeä biisin keskinkertaisuutta. Samaa
voi itse asiassa sanoa koko levystä ja sen tuotannosta.
Latinalaisamerikkalaiset
rytmit ja saundit toimisivat tehokkaammin parempien biisien kanssa.
Metamorphosis
kuulostaa hyvin 90-lukulaiselta puhelaulu/puolirappineen, mutta on
jostain kummasta syystä kestänyt aikaa hyvin – kunpa biisi vain
(jälleen kerran) olisi melodisempi ja tarttuvampi. Electricity
on levyn parhaita kappaleita, hieman ärsyttävän
tuotannon ja
elektronisaundien alla
kuplii liki klassinen PSB-melodia ja sanoitus.
Se
a vida é (That's the Way Life Is) on ihan kiva -kategoriaan
sujahtava, sinällään tarttuva ja kepeä biisi. Jos
tämä tulisi radiosta, en vaihtaisi kanavaa ja saattaisin jopa
oikeassa mielentilassa ottaa pari tanssiaskeltakin mutta parin
minuutin jälkeen olisin varmasti unohtanut koko kappaleen. It Always
Comes as a Surprise on
epäonnistunut slovari (ainakin olettaen että sen tarkoitus ei ole
vaivuttaa kuuntelijaa koomaan, mihin tarkoitukseen se kyllä sopii
hyvin). A
Red Letter Day on levyn
perinteinen Pet Shop Boys -hittibiisi, jonka saundit tosin
kuulostavat turhankin 90-luvun alulta (siis ikään kuin
vanhentuneilta jo levyn ilmestymisen aikoihin) mutta ainakin
laulumelodia on tarttuva.
Juuri
kun usko alkaa olla lopullisesti mennyttä, tulee Up Against It,
vihdoinkin
biisi jonka voi liittää yhtyeen huippuen joukkoon. Ja
mikä taito on kuulostaa näin tarttuvalta ja vaivattomalta! Neil
Tennantin sanoituksetkin ovat tässä parhaimmillaan (”Such a cold
winter with scenes/ As slow as Pinter/ Synchronise your watches/
There's still time to kill”).
The
Survivors on huomattavasti onnistuneempi (puoli)slovari, jonka raukea
tunnelma tuo mieleen hyvällä tavalla muistikuvia Being Boringista
ja Behaviour-levystä.
No,
ehkä useimmilla muilla PSB-levyillä tämä olisi tylsintä tavaraa,
mutta nyt suorastaan mukaansatempaava. Before
on jälleen kerran puuduttavaa latinodiscoa jostain helvetin
loputtomasta odotushuoneesta. Okei, ei ehkä niin huono mutta Pet
Shop Boysien kohdalla odotukset ja rima ovat niin korkealla, että
tällainenkin ihan näppärä viisu kuulostaa fanin
korvaan aika kakalle.
To
Step Aside saa vihdoin latinovaikutteet kuulostamaan hyviltä ja
tarttuvilta (tulee mieleen Domino Dancing) ja sitä antaa osin
anteeksi taas kerran keskinkertaisen biisin. Saturday Night Forever
taas
ei lukeudu perinteisten hienojen PSB-albuminlopetusbiisien sarjaan.
Lähinnä
se kuulostaa tekopirteältä (adjektiivi, jota en olisi arvannut
koskaan käyttäväni Pet Shop Boysien tuotannosta puhuttaessa) ja
ärsyttävältä.
Nightlife
(1999)
For
Your Own Good on
Faithlessin Rollo Armstrongin tuottama ja ainakin
kuulostaa hieman erilaiselta ja kiinnostavalta. Valitettavasti
biisi itsessään on tylsä. Closer to Heaven sen
sijaan iskee kuin jääpiikki lobotomiapotilaaseen. Kappaleen
kertosäkeen kuullessaan antaa anteeksi aavistuksen
mielikuvituksettoman säkeistömelodian. Ja pitkästä aikaa tuotanto
kuulostaa hyvältä.
I
Don't Know What You Want But I Can't Give It Any More jatkaa levyä
lupaavasti. Biisi on tyylillisesti
ja sanoituksellisesti hyvin perus-PSB-kamaa eikä yllä yhtyeen
huipputuotantoon, mutta jotakin tarttuvaa siinä on. Happiness Is an
Option saa
pitkästä aikaa Neil Tennantin puhelaulun toimimaan eikä vain
kuulostamaan kehnolta West End Girls -jäljittelyltä. Ei mikään
mahtiteos, mutta toimiva.
You
Only Tell Me You Love Me When You're Drunk on kohtuullisen onnistunut
biisi (josta en kyllä kuule mitään kantrivaikutteita joita siinä
Wikipedian mukaan olisi). Vampires on hyvää saundia, varsinkin
bassokuvio joka kuljettaa kappaletta on miellyttävän muhkea.
Laulumelodia voisi olla tarttuvampi mutta toimiihan tämä näinkin.
Radiophonic
on tyypillinen 1990-luvun lopun/2000-luvun alun Pet Shop Boys -biisi,
tylsä. Ei huono mutta lähes raivostuttavan keskinkertainen kappale,
jossa on varsin unohdettava laulumelodia ja turhan vähän muita
koukkuja joihin tarttua. The Only One jatkaa linjaa ja on taas yksi
tarpeeton ja heikko slovari.
Boy
Strange sentään kuulostaa erilaiselta, akustisen kitaran kuljettama
säkeistö jää mieleen. Valitettavasti kertosäe on jäänyt
kirjoittamatta ja käteen jää puolivalmis biisi, josta puuttuu se
huippukohta. (Jotenkin oudosti kappaleesta tulee mieleen Suede,
voisin hyvin kuvitella bändin esittävän tämän – paremmalla
kertosäkeellä tietysti.)
In
Denial onnistuu melkein olemaan sellainen mahtava PSB-slovari, jota
yhtye tuntuu yrittäneen tehdä monta vuotta onnistumatta. Ei
tämäkään täysosuma ole, mutta aika likellä. Vieraileva laulaja
Kylie Minogue kuulostaa oudon paljon Madonnalta. New York City Boy
tarjoilee tyylikkään ja reippaan disco-pastissin. Biisi svengaa
niin hyvin, että annan anteeksi tylsähkön melodian.
Footsteps
yrittää olla sellainen tyypillinen PSB-albuminlopetuskappale, mutta
on (jälleen kerran) lähinnä tylsän keskinkertainen. Kohtalaisen
onnistunut lopetus silti.
Release
(2002)
Ehkä
heikoin Pet Shop Boys -levy. Albumin paras biisi on
ensimmäisenä
kuultava sinkku Home and Dry, joka
onnistuu
olemaan hyvin perinteinen PSB-kappale, sekoitus
hyvää oloa ja haikeutta, tarttuvia melodioita ja teräviä Neil
Tennant -sanoja.
So
my baby's on the road
Doing business, selling loads
Charming everyone there
With the sweetest smile
Doing business, selling loads
Charming everyone there
With the sweetest smile
Levyn
muut biisit ovat suoraan sanottuna niin ikävystyttäviä (eivät
siis huonoja mutta raivostuttavan keskinkertaisia), että en oikeasti
keksi niistä mitään kirjoitettavaa. London
on ihan hauska (mutta jos tahtoo kuunnella tämännimisen biisin,
suosittelen mieluummin The Smithsien samannimistä kappaletta).
Plussana
voisin mainita, että monessa biisissä kuultava (akustinen) kitara
on toimiva
lisäys yhtyeen saundiin – toisaalta, eikö Pet Shop Boys ole aina
ollut parhaimmillaan kokonaan elektronisena? (No, onhan osa Being
Boringin viehätystä tietysti se wahwah-kitara.) The
Night I Fell In Love on tietysti hauska ja
tarina
sen taustalla on kiinnostava mutta
ei juuri paljon muuta.
Comments
Post a Comment